Waarom maak ik bij kindercoaching vaak gebruik van de mindset?

 Of een kind nu bij mij in de praktijk komt omdat het niet zo lekker loopt op school of omdat de ouders moeite hebben met het gedrag van een kind. Of het nu gaat om een kind van 8 of een student die onzeker is over het maken van keuzes. Ik vind de mindset theorie van Carol Dweck eigenlijk altijd behulpzaam. Gedachten als ‘ik kan dit niet’ en ‘ik heb er geen zin in’ zijn vaak de reden van ‘gedoe’.

Uitdagingen, op welk vlak dan ook, zien we vanuit de fixed mindset als een kans om te falen en we blijven liever in onze ‘comfort zone’.

Als we anders gaan kijken, met de groei mindset, en we zien die uitdaging als een kans om te groeien, gebeurt er zoveel. In de hersenen ontstaan nieuwe verbindingen, we zien dat het spannende eigenlijk juist iets heel positiefs is. We worden blij en enthousiast als we de hobbel genomen hebben. Waarom hebben we ons hier nu zorgen over gemaakt.. en toch… de volgende keer doen we dat weer. Vooral volwassenen: bij ons is dit zo’n patroon geworden dat het ook weer een uitdaging is om van deze snelweg in onze hersenen af te stappen. Kinderen doen dit veel gemakkelijker. Hoe fijn om dan al op jonge leeftijd de voordelen van deze groei mindset te ontdekken. En hoe mooi als je dan als ouder door je kind gewezen wordt op jouw fixed mindset.

Similar Posts

Comments are closed.